”Uskooko hallitus, että pienituloisten etuuksien leikkaaminen lisää kokoaikaista työtä?”

Ammattiliitto pelkää uudistuksen heikentävän työvoiman saatavuutta.
Palvelualojen ammattiliitto PAM Helsingissä 9. tammikuuta 2020., LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Palvelualojen ammattiliitto PAM Helsingissä 9. tammikuuta 2020., LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Palvelualojen ammattiliitto PAM arvostelee Sanna Marinin (sd.) hallituksen esitystä palkansaajan työssäoloehdon uudistamisesta.

Uudistuksessa on kyse siitä, että ansioturvan saamisen ehtona olevan työssäoloehdon karttumista mitattaisiin palkan mukaan, kun tällä hetkellä työssäoloehto karttuu viikkokohtaisesti työaikaa tai päiviä mittaamalla. Esityksessä mainitaan, että jos tulorekisterin mukaan kuukausitulot ovat vähintään 861 euroa, kuukausi kartuttaisi työssäoloehtoa. Myös puolikkaat kuukaudet otettaisiin huomioon. Silloin tuloraja on 431 euroa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hallitus tavoittelee esityksellään julkisen talouden vahvistumista 54,5 miljoonalla eurolla. Muutoksen on arveltu alun perin nopeuttavan ja tehostavan työttömyysturvan maksua.

Kannanotossaan PAM epäilee uudistuksen myönteisiä työllisyysvaikutuksia. Liitto huomauttaa, että meneillään olevan hallituskauden aikana työllisyyden kasvua selittää merkittävästi osa-aikatyön lisääntyminen.

– Uskooko hallitus, että pienituloisten etuuksien leikkaaminen synnyttää lisää kokoaikaista työtä? Vai mistä ihmiset löytävät lisätunteja ja kokoaikaistavat työsuhteensa, jos hakijoita kaivataan nimenomaan osa-aikatöihin, PAMIn puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kysyy tiedotteessa.

Hän pelkää, että työvoiman saatavuus saattaa päinvastoin heikentyä, jos euroistaminen toteutetaan esitetyllä tavalla.

Poimintoja videosisällöistämme

Hallituksen esityksessä keskimääräinen päiväpalkka laskettaisiin jakamalla työssäoloehdon kertymiskuukausien palkka 21,5:lla eli kuukauden arkipäivien määrällä. Päiväpalkan pohjalta määritellään työttömyysetuuden suuruus. Tätä 21,5 päivää käytettäisiin myös, kun työssäoloehtoa kartutetaan puolikkaalla kuukaudella. Yksinkertaistaen puolen kuukauden päiväpalkka saataisiin jakamalla puolen kuukauden tulo koko kuukauden päivillä.

– Tämä todennäköisesti laskee matalapalkkaisten epäsäännöllisesti työskentelevien palkansaajien työttömyysetuuksien tasoa nykyisestäkin tai jättäisi hänet käytännössä vaille ansio-osaa, vaikka onkin vakuuttanut itsensä, PAM korostaa.

PAM vaatii, että ansio-osalle määriteltäisiin minimi, jos työssäoloehtoa kartutetaan puolikkailla kuukausilla. Toinen vaihtoehto on, että työssäoloehdon tarkastelussa otettaisiin ensisijaisesti huomioon kokonaiset kuukaudet.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Samoin PAM vaatii, että euroistamisen yhteydessä tehdään tarvittavat lainsäädäntömuutokset, jotka mahdollistaisivat työttömyyskassoille peruspäivärahan maksamisen jäsenilleen. Tämä siksi, että tilanteesta uhkaa tulla sekava työntekijälle. Jos työttömyyskassan jäsen jää työssäoloehdon täyttymisestä huolimatta ilman ansio-osaa, nykyisellään peruspäivärahan maksatus pysyy heidänkin tapauksessaan Kelassa.

– Arvioitua useamman vakuutetun ansioturva heikkenee. Muutos on perustavanlaatuinen ja vaikuttaa leikkaavasti lähivuosina erityisesti soviteltuun päivärahaan , PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto sanoo.

 

Mainos