Ammattikorkeakouluille ollaan kehittämässä yhteistä valintakoetta, kertoo Uutissuomalainen.
Valtakunnallisen digitaalisen pääsykokeen on tarkoitus olla käytössä jo kevään 2019 valinnoissa.
– Tarkoituksena on kehittää digitaalinen valtakunnallinen valintakoe eri koulutusalojen tarpeet huomioiden, kertoo projektipäällikkö Marko Borodavkin Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishankkeesta.
Borodavkinin mukaan uudistuksen ensisijainen tarkoitus on selkeyttää valintakoetta hakijoiden näkökulmasta. Todennäköisesti se tuo kuitenkin myös säästöjä koulutuksen järjestäjille, joille pääsykokeet ovat iso rutistus.
Valtakunnallisen pääsykokeen on ajateltu korvaavan soveltuvuuskokeet. Kukin ammattikorkeakoulu päättää kuitenkin itse, järjestääkö erillisen soveltuvuuskokeen.
On myös mahdollista, että hakija pystyy tulevaisuudessa itse valitsemaan, missä kokeen suorittaa.