Valtaosa suomalaisista muuttaisi lakia niin, että erityisen vaaralliset vangit voitaisiin pitää vankilassa senkin jälkeen, kun heidän tuomionsa päättyy, kertoo Uutissuomalainen.
Tätä mieltä on 85 prosenttia Uutissuomalaisen USU-gallupin vastaajista. Miehistä vankilassa pitämisen mahdollisuutta kannattaa 84 ja naisista 87 prosenttia.
Puoluekannan suhteen lainsäädännön muuttamiseen myönteisimmin suhtautuvat perussuomalaisten kannattajat.
Kyselyssä vastaajille kerrottiin, että esimerkiksi Saksassa tuomari voi päättää, että vaaralliseksi arvioitu henkilö pysyy vankilassa tuomion päättymisen jälkeenkin. Sen jälkeen kysyttiin ”Pitäisikö Suomen lainsäädäntöä muuttaa niin, että vaarallisuusarvion perusteella erityisen vaaralliseksi arvioitua vankia voidaan pitää vankilassa senkin jälkeen, kun hänen tuomionsa päättyy?”
Vuoteen 2006 saakka vaaralliset rikoksenuusijat voitiin eristää pakkolaitokseen määräämättömäksi ajaksi. Nykyään tuomittu voidaan määrätä istumaan tuomionsa kokonaan vankilassa. Rangaistuksen jälkeen hän kuitenkin vapautuu, usein suoraan siviiliin.
Taposta elinkautinen rikoksenuusijoille
Rikos- ja prosessioikeuden professorin Matti Tolvasen mielestä USU-gallupin tulos kertoo huolesta, jonka vaarallisten vankien vapauttaminen aiheuttaa.
– Mielestäni kansa on tässä oikeassa, Tolvanen sanoi Uutissuomalaiselle.
Tolvanen ehdottaa lakia muutettavaksi niin, että tuomioistuin voisi langettaa myös taposta elinkautisen vankeusrangaistuksen. Rangaistusmahdollisuus koskisi erittäin vaarallisia rikoksenuusijoita.
Tällä hetkellä tuomio on yhdestä taposta 8–12 vuotta ja useista teoista yhteensä enintään 15 vuotta. Murhasta tuomitaan elinkautinen.
Tolvanen huomauttaa, että terroristisessa tarkoituksessa tehdystä taposta voi jo Suomessa saada elinkautisen.