Raija Vahasalon (kok.) mukaan työministeri Lauri Ihalaisen (sd.) perjantaina Educa-messuilla esittämä linjaus ”Lukiot ja ammatillinen opetus voisivat toimia tiiviimmässä yhteistyössä niin tilojen, opettajien kuin oppisisällönkin suhteen” on hallitusohjelman vastainen.
– Kataisen hallituksen ohjelmassa kuitenkin todetaan yksikantaan, että toisella asteella voidaan käyttää yhteisiä tiloja, tukipalveluita ja opettajaresursseja, muistuttaa Vahasalo.
– Oppisisällöt ovat tutkintojen ydin ja ne eivät tähän kuulu. Demareiden on noudatettava yhteisesti sovittuja periaatteita, Vahasalo vaatii.
Vahasalon mielestä oppisisältöjen yhtenäistämisellä hukattaisiin kummankin oppilaitoksen vahvuudet.
– Toivottavaa koulutuksellista laatua ja opiskelijoiden motivoitumista sillä ei edistetä, hän toteaa.
– Suomessa ylioppilastutkintoa ja ammatillisia tutkintoja on pyritty kehittämään erillisinä, erilaisina tutkintoina. Tämä sisältyy myös hallitusohjelmaan, hän jatkaa.
Vahasalon mukaan kahden erillisen tutkinnon malli on ollut Suomessa toimiva.
– Ruotsalainen nuorisokoulumalli on toiminut meille pelottavana huonona esimerkkinä.
Hän vaatiikin nyt hallitusta käymään keskustelun siitä, mikä on hallituksen visio toisen asteen koulutuksesta.