Valinnanvapauslain ilmoittamisesta EU-komissiolle päätös keskiviikkona

Mikäli laki lähetettäisiin notifioitavaksi, sote-lainsäädäntöä ei välttämättä ehdittäisi hyväksyä tällä vaalikaudella.

Hallituksen reformiministerityöryhmä linjaa huomenna keskiviikkona, lähetetäänkö valinnanvapauslaki EU-komissiolle notifioitavaksi.

Notifiointi tarkoittaa sitä, että jäsenvaltio ilmoittaa komissiolle, miten sen antamaa määräystä on noudatettu. EU-oikeuden mukaan valtiontuet yritystoiminnalle ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Eri ministeriöiden virkamieskanta on se, että notifiointi ei ole tarpeellista, koska valinnanvapausmalli ei sisällä kiellettyä valtiontukea.

Kyse on siitä, katsotaanko valinnanvapauden olevan sosiaaliturvaan liittyvä järjestelmä vai onko kyse markkinaehtoisesta toiminnasta. Mikäli kyse olisi markkinoilla tapahtuvasta toiminnasta, silloin tarkasteltaisiin, sisältyykö järjestelmään markkinatukielementtejä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Mikäli hallitus päättäisi lähettää valinnanvapauslain notifioitavaksi, on mahdollista, ettei sote-lainsäädäntöä ehdittäisi hyväksyä tällä vaalikaudella. Notifikaatioprosessa voi kestää puolisen vuotta.

Korkein hallinto-oikeus (KHO) katsoi valinnanvapauslaista antamassaan lausunnossa, että sote-lakipaketti pitää saattaa EU:n komission käsittelyyn. Syynä on KHO:n näkemä epäselvyys maakuntien liikelaitosten asemasta eli siitä, ovatko ne taloudellisia vai ei-taloudellisia toimijoita ja saavatko ne toiminnassaan EU:n säädöksissä kiellettyä valtion tukea.

Myös Kuntaliitto ja SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ovat vaatineet notifiointia.

Mainos