Valiokunta luopuu sähköisistä asiakirjoista sote-vuodon takia

Perustuslakivaliokunnan lausuntoluonnos vuodettiin iltapäivälehdille.

Eduskunnan perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie (vas.) kertoo, että valiokunta käsitteli tänään perjantaina kokouksensa aluksi ”erittäin vakavaa ja huolestuttavaa vuotoa” valiokunnan lausuntoluonnoksesta, joka on ollut julkisuudessa.

Ilta-Sanomat ja Iltalehti saivat osia valinnanvapauslakia koskevasta lausunnosta uutisoitavakseen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tämä on varmasti ensimmäinen kerta perustuslakivaliokunnan 110-vuotisen historian aikana, jolloin näin laajasti on julkisuudessa ja asiattomissa käsissä valiokunnan ei-julkisia asiakirjoja, perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie sanoi tiedotusvälineille kokouksen jälkeen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Valiokunta velvoitti puheenjohtaja Lapintien ottamaan asian esille puhemiesneuvostossa.

Perustuslakivaliokunta päätti luopua sähköisen työskentelytilan käytöstä, jossa keskeneräiset asiat ovat sähköisessä muodossa. Jatkossa asiakirjat jaetaan paperisina valiokunnan kokouksessa ja kokousten välillä valiokunnan huoneen ovet pidetään lukossa. Asiakirjoja ei myöskään lähetetä sähköisenä.

– Tämä on merkki, että koko valiokunta oli tuohtunut ja huolissaan siitä, että valiokunnan ei-julkisia asiakirjoja käsitellään paikoissa, joihin ne eivät kuulu, Lapintie sanoi.

Mainos