Valtiovarainministeri lupasi rahat itärajan aidan rakentamiseen

Annika Saarikon mukaan ministeriöllä on edellytykset toimia nopeasti rahoituksen osalta.
Pääministeri Sanna Marin ja valtiovarainministeri Annika Saarikko eduskunnan täysistunnossa 4. lokakuuta 2022. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
Pääministeri Sanna Marin ja valtiovarainministeri Annika Saarikko eduskunnan täysistunnossa 4. lokakuuta 2022. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Eduskunnassa käytiin tiistaina ajankohtaiskeskustelu ulko- ja turvallisuuspoliittisesta tilanteesta. Hallitukselta kysyttiin kantaa Rajavartiolaitoksen esitykseen, jonka mukaan itärajalle pitäisi joillekin osuuksille rakentaa laitonta maahantuloa estävä aita.

Pääministeri Sanna Marin (sd.) kertoi suhtautuvansa myönteisesti rajaviranomaisten ehdotukseen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Mikäli rajaviranomainen arvioi tarvitsevansa tällaisen aidan hallitakseen rajaa tulevaisuudessakin, niin mielestäni siihen pyyntöön, toiveeseen, esitykseen on syytä suhtautua vakavasti, Marin sanoi eduskunnassa.

Asia tarvitsee hänen mukaansa laajan tuen eduskunnassa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tämän kysymyksen ulkopoliittisia vaikutuksia on arvioitu viime viikolla tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan yhteiskokouksessa, ja tulemme pikaisesti kutsumaan myös eduskuntaryhmien ja puolueiden johdon koolle, jotta saamme tälle kysymykselle laajan parlamentaarisen tuen.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) vahvisti, että valmius raja-aidan rakentamiseen on. Myös rahoitus hänen mukaansa järjestyy.

– Se on rajavartiolaitoksen perusteltu esitys, joka kuvastaa myös aikamme vakavuutta. Valtiovarainministeriöllä on edellytykset toimia nopeastikin hankkeen rahoittamisen osalta niin, että sen ensimmäinen vaihe saadaan nopeasti käyntiin.

Mainos