Vanhanen pahoittelee vihaa yrityksiä kohtaan

"Kiihkeitä asenteita yritysten kasvua ja siihen liittyvää vaurastumista kohtaan", arvioi ex-pääministeri.

Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen arvioi, että hallituksen kehysriihen jälkeen käyty osinkoverokeskustelu paljasti yritysvihamielisiä piirteitä.

– Keskustelu nosti paikoin hyvin kiihkeitä asenteita yritysten kasvua ja siihen liittyvää vaurastumista kohtaan. Yleiseksi vaatimukseksi nousi, että yritysveron alennuksen tuoma hyöty on leikattava kotimaisilta omistajilta pois – ulkomaiseen omistukseen ei vastaavaa painetta kohdistunut, Vanhaen kirjoittaa blogissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa myönteistä uudistuksessa on, että osinkojen verotus kevenee 60 000 ja 150 000 euron välillä. Sen sijaan yli 150 000 euron tuloissa säilyy epäsuhta, koska pääomaveroista maksetaan veroa 32 prosenttia, mutta yhteisö- ja osinkovero on 41 prosenttia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Vanhanen arvioi, että valtaosalla suomalaisyrityksistä yhteisöveron ja osinkoverotuksen kokonaisvaikutus joko hieman kiristyy tai pysyy ennallaan.

– Yritys hyötyy uudistuksesta edellyttäen, että yrittäjä-omistaja tyytyy aikaisempaa pienempään omaan osuuteen. Tämä heikentää yrittäjyyden yleistä kannustavuutta.

Hän muistuttaa, että ulkomailta omistetut yritykset pystyvät hyödyntämään yhteisöveron alennuksen kokonaisuudessaan, koska niiden maksamien osinkojen verotus ei kiristy.

Mainos