Vasemmistoliitto takajaloillaan Nato-tukikohdasta – kansanedustaja vihjasi jo ydinaseista

Kokoomuksen Kai Mykkänen ihmettelee reaktioita avaukseen Naton tukikohdasta.
USA:n ilmavoimien F-35-hävittäjä Turun taivaalla. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA
USA:n ilmavoimien F-35-hävittäjä Turun taivaalla. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Vasemmistoliiton riveistä tulleet reaktiot kokoomuksen avaukseen Suomeen sijoitettavasta Naton tukikohdasta tai osaamiskeskuksesta kummeksuttavat kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkästä.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson tyrmäsi ajatuksen suoralta kädeltä puolueensa eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Kotkassa. Andersson perusteli jyrkkää kantaansa sillä, että Suomen Nato-päätös on ”puolustuksellinen ja tehty Suomen puolustuksen maksimoimiseksi”.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Mehän varmaan haemme Suomeen Naton hyökkäyskeskusta, emme puolustusta vahvistavaa osaamiskeskusta tai tukikohtaa, Mykkänen kommentoi Twitterissä.

Hän kysyy Li Anderssonilta, ”mikä mörkö Nato-tukikohta on”.

– Jos olemme Natossa, niin eikö etumme ole hyötyä yhteistyöstä täysimääräisesti?, Mykkänen jatkaa.

Poimintoja videosisällöistämme

Vielä kovempaa kritiikkiä tukikohtapuheille on tullut vasemmistoliiton kansanedustaja Markus Mustajärveltä.

Mustajärvi sanoi Iltalehdelle epäilevänsä, että ”kokoomukselle kävisi myös ydinaseiden sijoittaminen Suomeen tai kuljettaminen Suomen meri- ja ilma-alueitten läpi”. Kansanedustaja jatkoi uskovansa, että Suomi valitsi Lockheed Martinin F-35-hävittäjän mahdollisesti siksi, että ne olivat Hornetin korvaajaehdokkaista ainoat, jotka voidaan varustaa ydinasein.

– Eilen Li Andersson  torppasi ehdotukseni Nato-tukikohdasta tai osaamiskeskuksen neuvottelemisesta Suomeen, sillä ettei halua hyökkäysliittoon. Nyt Markus Mustajärvi on vielä pidemmällä… Mehän siis tietysti haemme hyökkäyskeskuksia ja ydinaseita ja siksi Suomi valitsi F-35, Mykkänen päivittelee sarkastisesti.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Nato on jäsentensä muodostama yksimieliseen päätöksentekoon perustuva puolustusliitto. Etenkin Moskovan propagandassa siitä on kuitenkin yritetty maalata Venäjää uhkaava sotilaallinen toimija.

Mainos