Vasemmistonuoret kaipaavat tiukempia ympäristölakeja kaivosalalle

Vasemmistonuoret vaativat tiukempaa kaivosalan ympäristösääntelyä sekä yhteneviä sääntöjä kaikkien maiden saamelaisalueiden maankäytölle ja päätäntävaltaa alueen asukkaille. Heidän mukaansa Ruotsin ja Suomen tulee myös kiireesti ratifioida YK:n kansainvälisen työjärjestön sopimus 169 alkuperäis- ja heimokansojen oikeuksista.
Mainos - sisältö jatkuu alla

Vasemmistonuorten mukaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosat ovat olleet useita vuosia maailman houkuttelevimpia maita kaivosinvestoinneille. Kaivosala tuo parhaimmassa tapauksessa uusia työpaikkoja ja lisää verotuloja, mutta pahimmillaan kaivosyhtiöt harjoittavat koneellista kaivostoimintaa luontoarvoista piittaamatta ja paikallisväestön päätöksenteossa sivuuttaen.

– Tilanne on johtanut kytevään kapinaan pohjoisten alueiden hyödyntämistä vastaan. Samaan aikaan kun Ruotsin Jokkmokissa protestoidaan Jokkmokk Iron Mines –yhtiön toimia vastaan, Talvivaara on osoittanut Suomessa, miten paljon puutteita kaivosalan lainsäädännössä ja hallinnossa on, Vasemmistonuorten puheenjohtaja Li Andersson toteaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kaivoksista ei Vasemmistonuorten mielestä saa tulla monikansallisten yhtiöiden tapa hyödyntää luonnonvaroja, viedä voitot ulkomaille ja jättää riskit pohjoiseen. Vasemmistonuorten mukaan on korkea aika luoda julkiselle vallalle todelliset keinot puuttua laiminlyönteihin, jotka uhkaavat paikallista ympäristöä, asukkaiden terveyttä ja työpaikkoja.

Mainos