Kokoomuksen kansanedustaja ja entinen ministeri Sanni Grahn-Laasonen toivoo pääministeri Sanna Marinin hallituksen kaivavan syksyn budjettiriihessä pöytälaatikosta ”kansankapitalismia vahvistavat ehdotukset”.
– Velkaantuva valtio, joka ei pysy menokehyksissään, ei näytä hyvää esimerkkiä. Veronkorotukset nakertavat vaurastumista ja tulevaisuudenuskoa, Grahn-Laasonen toteaa Twitterissä.
Hän muistuttaa suomalaisten säästävän ja sijoittavan nyt ennätyksellisen innokkaasti.
– Avoin rahapuhe on lisääntynyt. Yksi osa tarinaa on viime hallituskaudella läpi viety osakesäästötili, jonka on avannut jo melkein 200[nbsp]000 suomalaista – joukossa erittäin paljon nuoria, Grahn-Laasonen sanoo.
Kokoomuksen voimalla ajaman tilin suosio on hänen mukaansa yllättänyt kaikki. Kansankapitalismia tulisikin Sanni Grahn-Laasosen mukaan silti vahvistaa entisestään esimerkiksi nostamalla osakesäästötilille sijoitettavien varojen ylärajaa ja laajentamalla tilin käyttöalaa rahastoihin.
Grahn-Laasonen nostaa esiin myös entisen pääministerin Juha Sipilän (kesk.) vetämän työryhmän esittämän idean osakesäästötilin ymppäämisestä äitiyspakkaukseen niin, että jokainen syntyvä vauva saisi oman osakesäästötilin 300 euron pesämunalla. Grahn-Laasosen mukaan kyseessä olisi tasa-arvoteko, sillä lähimainkaan kaikki eivät opi säästämistä ja sijoittamista kotona.
– ”Vauvojen osakesäästötili” sai innostuneen vastaanoton, mutta sitä on arveltu jopa ”liian järkeväksi”, jotta se voitaisiin toteuttaa. Vasemmistohallitusta idea ei puhuttele, vaikka juuri heikommista lähtökohdista ponnistavien lasten ja nuorten taloustaitoja tulisi vahvistaa.
Sanni Grahn-Laasonen toteaa ymmärtävänsä hyvin, ettei kaikilla ole mahdollisuutta tai mitään realismia sijoittaa, kun tulot riittävät hädin tuskin elämiseen.
– Yhteiskunnan pitäisi pyrkiä siihen, että yhä useammalla olisi! Lääkettä ovat muun muassa koulutus, työllisyys, veronkevennykset ja hyvinvointivaltion turvaverkot.
– Säästäminen ja sijoittaminen on mahdollista ja järkevää hyvinkin pienillä aloitussummilla – etenkin jos aloittaa aikaisin. Jo pienen puskurin kerryttäminen tuo taloudellista turvallisuudentunnetta ja mielenrauhaa.
Velkaantuva valtio, joka ei pysy menokehyksissään, ei näytä hyvää esimerkkiä. Veronkorotukset nakertavat vaurastumista ja tulevaisuudenuskoa.
Terveisiä budjettiriiheen: kaivakaa kansankapitalismia vahvistavat ehdotukset pöytälaatikosta. Lisää taloustaitoja ja tulevaisuudenuskoa!
— Sanni Grahn-Laasonen 🇺🇦 (@sannigrahn) August 11, 2021
Ymmärrän hyvin, ettei kaikilla ole mahdollisuutta tai mitään realismia sijoittaa, kun tulot riittävät hädin tuskin elämiseen. Yhteiskunnan pitäisi pyrkiä siihen, että yhä useammalla olisi! Lääkettä ovat mm. koulutus, työllisyys, veronkevennykset ja hyvinvointivaltion turvaverkot.
— Sanni Grahn-Laasonen 🇺🇦 (@sannigrahn) August 11, 2021
Mihin unohtui Sipilän kotimaisen omistamisen ohjelma ja esim. radikaalin hyvä ehdotus, jossa jokainen vauva saisi äitiyspakkauksen osana oman osakesäästötilin ja 300 euron alkupääoman? Se olisi tasa-arvoteko, sillä lähimainkaan kaikki eivät opi säästämistä ja sijoittamista kotoa.
— Sanni Grahn-Laasonen 🇺🇦 (@sannigrahn) August 11, 2021
Osakesäästötilin vei vastustuksen läpi @PetteriOrpo , joka halusi lisätä osakesäästäjien määrää ja rohkaista suomalaisia kerryttämään varallisuutta. Suosio yllätti kaikki.
Suuria iloja: nuorten ja naisten kasvanut kiinnostus sekä vastuullisen sijoittamisen trendi.
— Sanni Grahn-Laasonen 🇺🇦 (@sannigrahn) August 11, 2021