Venäjä-pakotteet saivat jatkoa – Ukraina tyytyväinen

Ukrainan presidentti on tyytyväinen EU:n yksimielisesti tekemään päätökseen.
Venäläisjoukot piirittämässä ukrainalaista Perevalnoven varuskuntaa Krimillä 17. maaliskuuta 2014.
Venäläisjoukot piirittämässä ukrainalaista Perevalnoven varuskuntaa Krimillä 17. maaliskuuta 2014.

Euroopan unionin Eurooppa-neuvosto on päättänyt jatkaa Venäjän vastaisia pakotteitaan ensi vuoden tammikuun loppuun. Päätös tehtiin yksimielisesti. Pakotteet on kytketty jo vuosina 2014 sekä 2015 alunperin tehtyihin Minskin sopimuksiin ja niiden ehtojen täydelliseen toteutumiseen.

Pakotteiden voimassaoloa on jatkettu jo useaan kertaan, sillä Venäjän ei ole katsottu toimineen allekirjoittamansa sopimuksen mukaisesti.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ukrainan presidentti Petro Poroshenko ilmaisi yhteisöpalvelu Facebookissa kiitollisuutensa unionin jäsenmaiden yksimieliseen tukeen.

”Arvostan korkealle jäsenmaiden Ukrainan itsenäisyydelle ja alueelliselle eheydelle antaman solidaarisen tuen”, hän sanoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Poroshenkon mukaan vaatimukset Venäjää kohtaan ovat selkeät.

”Minskin sopimusten täydellinen toteuttaminen, venäläisten joukkojen vetäminen pois Donbassista, YK:n rauhanturvaajat, valtion rajojen hallinnan palauttaminen, Venäjän hallussa olevien ukrainalaisten poliittisten vankien ja panttivankien vapauttaminen, sekä Krimin palauttaminen”, hän muistuttaa.

 

Mainos