Venäjä uhkaili Georgiaa – rauhansopimusta rikottu

Venäjä ei halua tavata Georgian pääministeriä.

Venäläiset hävittäjät ja helikopterit ovat lentäneet Georgian yli viime päivinä, kertoo yhdysvaltalainen uutiskanava WND. Ylilennot rikkovat sopimusta, jonka Venäjä ja Georgia tekivät vuonna 2008 Georgian-sodan jälkeen.

Asiantuntijoiden mukaan Venäjällä on kaksi motiivia: Toisaalta Venäjä haluaa osoittaa, että Georgian ei kannata liittyä Natoon, mitä se edelleen kaavailee. Toisaalta Venäjä haluaa osoittaa tyytymättömyyttään sille, että Georgian parlamentti on tuominnut Krimin liittämisen Venäjään.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Georgian presidentti Giorgi Margvelashvili on kutsunut ylilentoja provokaatioksi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Viisi päivää kestäneessä sodassa vuonna 2008 Venäjä valloitti Abhasian ja Etelä-Ossetian ja julisti ne itsenäisiksi valtioiksi. Rauhanneuvottelut käytiin Ranskan silloisen presidentti Nicholas Sarkozyn ja Venäjän silloin presidentti Dimitri Medvedevin johdolla.

Abhasiassa ja Etelä-Ossetiassa on runsaasti venäläisiä joukkoja, panssarivaunuja ja ohjuksia.

Venäjän apulaisulkoministeri Grigory Karasin peruutti helmikuun lopussa tapaamisensa Georgian pääministeri Zurab Abashidzen kanssa. Uusi tapaaminen oli tarkoitus järjestää maaliskuun 14. päivän, mutta sekin peruuntui. Seuraavaa tapaamista ei ole sovittu.

Mainos