Venäjän entinen ihmisoikeuskomissaari Ukrainasta: Joko he valittavat?

Konstantin Dolgov toivoo Venäjän tekevän lisää ohjusiskuja.
Savu leijailee Lvivin kaupungin yllä Venäjän ohjusiskujen jäljiltä. AFP / LEHTIKUVA / YURIY DYACHYSHYN
Savu leijailee Lvivin kaupungin yllä Venäjän ohjusiskujen jäljiltä. AFP / LEHTIKUVA / YURIY DYACHYSHYN

Venäjän entinen ihmisoikeuskomissaari Konstantin Dolgov väitti valtiontelevision keskusteluohjelmassa, että Ukrainan vesi- ja viemärijärjestelmät ”ovat toiminnassa ja tukevat sotaa” ja ovat siksi laillisia sotilaallisia kohteita.

Hän sanoi toivovansa Venäjän tekevän lisää ohjusiskuja Ukrainaan ja kysyi:

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Valittavatko he jo? Ulisevatko he jo, Dolgov kysyi toimittaja Julia Davisin pyörittämän Russian Media Monitorin julkaiseman videon (alla) mukaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Venäjä iski maanantaina ohjuksilla useisiin kaupunkeihin ympäri Ukrainaa. Pääkaupunki Kiovaan kohdistunut ohjustulitus on ollut pahinta sitten sodan alkupäivien helmikuussa. Ohjuksia on osunut useisiin siviilikohteisiin.

Muun muassa Suomen entinen pääministeri ja Italian Firenzessä sijaitsevan EU-yliopiston professori Alexander Stubb kutsui Venäjän toimia ”täysimittaisiksi terrori-iskuiksi viattomia siviilejä vastaan Ukrainassa”.

Mainos