Venäjän-mieliset separatistit ovat vapauttaneet suurimman osan panttivangeista Itä-Ukrainan Luhanskissa. Kyiv Postin mukaan 56 aseetonta ihmistä päästettiin kesiviikkoaamuna ulos Ukrainan turvallisuuspalvelun rakennuksesta, jonka separatistit valloittivat sunnuntaina. On todennäköistä, että rakennuksessa on vielä neljä panttivankia.
Valloittajat sanovat tavoitteekseen kansanäänestyksen, jossa Itä-Ukraina äänestäisi liittymisestä Venäjään.
Ukrainan turvallisuuspalvelu yritti aiemmin tällä viikolla tunkeutua rakennukseen. Se jätti yrityksen kesken havaittuaan, että valloittajat olivat ottaneet panttivankeja ja miinoittaneet rakennuksen.
Valloittajat ovat julkaisseet videoviestin, jossa neljä naamioitunutta miestä kertoo tavoitteestaan. he sanovat olevansa Afganistanin sodan veteraaneja ja Ukrainan kansalaisia.
– Haluamme, että meitä kuunnellaan. Huomaan, että olette katkaisseet meiltä sähköt ja valmistaudutte hyökkäykseen. Ketä vastaan? Upseereita, jotka haluavat vain järjestää kansanäänestyksen? Tervetuloa helvettiin! Me kohtaamme teidät arvokkaasti. Jumala suojelkoon meitä, yksi naamioituneista miehistä sanoo videolla.