Keskustan kansanedustaja Pekka Aittakumpu huolii liikenteen keskeyttäneistä mielenilmauksistaan tunnetuksi tulleen Elokapina-ympäristöliikkeen kouluvierailuista.
– Voiko olla totta, että lain rikkomiseen kannustava Elokapina yhä vierailee lukioissa?, hän kysyy Twitterissä.
Sosiaalisessa mediassa on kiertänyt tällä viikolla kuvakaappaus, jonka perusteella Elokapina olisi esittelemässä toimintaansa Helsingin Etu-Töölön lukiossa.
Aittakumpu ja keskustalaiset edustajakollegat Markus Lohi, Tuomas Kettunen ja Hanna-Leena Mattila esittivät vuosi sitten lokakuussa eduskunnassa kirjallisen kysymyksen opetusministeri Li Anderssonille (vas.) Elokapina-liikkeen lukiovierailuista.
Edustajat kysyivät muun muassa, onko opetus- ja kulttuuriministeriö tietoinen, että ”lain rikkomista keinonaan käyttävä” liike kiertää lukioissa kertomassa toiminnastaan.
– Aikooko opetus- ja kulttuuriministeriö toimia, ja jos aikoo, niin millä tavalla, jotta Elokapinaliike tai muita lain rikkomista keinonaan käyttäviä liikkeitä ei kävisi maamme kouluissa kertomassa toiminnastaan?, kysymyksessä todettiin.
Andersson korosti tästä löytyvässä vastauksessaan, että lukiokoulutuksessa noudatetaan lukiolakia, jonka mukaan opiskelijoille annetaan opetussuunnitelman mukaista opetusta.
– Lukio-opetuksessa ymmärretään kestävän elämäntavan ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys sekä rakennetaan osaamisperustaa ympäristön ja kansalaisten hyvinvointia edistävälle taloudelle. On tärkeää, että opiskelija ymmärtää oman toimintansa ja globaalin vastuun merkityksen luonnonvarojen kestävässä käytössä, ilmastonmuutoksen hillinnässä ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä. Lukio-opetus kannustaa kansainväliseen yhteistyöhön ja maailmankansalaisuuteen YK:n kehitystavoitteiden suunnassa, Andersson muun muassa totesi.
Ministeri huomautti, että esimerkiksi yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteena on ”luoda opiskelijalle edellytyksiä ajankohtaisten ilmiöiden kriittiseen tutkimiseen, arviointiin sekä tulevien kehityssuuntien ja vaihtoehtojen pohdintaan”.
Pekka Aittakumpu muistuttaa Twitterissä, että Li Andersson painotti vastauksessaan, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava perustuslain mukaan tarkoin lakia.
– Opetussuunnitelman perusteet edellyttävät erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden ja asioiden monipuolista ja kriittistä opetuksellista käsittelyä. Opetuksen ei tule ohjata tai kannustaa opiskelijoita lainsäädännön vastaiseen toimintaan. Lukion opetussuunnitelman perusteissa korostetaan laaja-alaista osaamista ja aktiivista kansalaisuutta, jollaista esimerkiksi ilmastonmuutoskeskusteluun osallistuminen edustaa, Andersson totesi.
Ministeri päätti vastauksensa toteamalla, että koulutuksen järjestäjällä on toimivalta päättää, miten yhteiskunnassa ilmeneviä erilaisia näkemyksiä ja yhteiskunnallisia ilmiöitä käsitellään ja tarkastellaan opetuksessa monipuolisesti ja kriittisesti kuten opetussuunnitelman perusteet edellyttävät.
Voiko olla totta, että lain rikkomiseen kannustava #elokapina yhä vierailee lukioissa? Teimme @liandersson kirjallisen kysymyksen elokapinan toiminnasta 12.10.20. Vastauksessa ministeri painottaa, että kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. pic.twitter.com/0gxmTN812K
— Pekka Aittakumpu (@PAittakumpu) September 8, 2021
Kappas vaan.
Etu-Töölön lukio on tilannut Elokapinallisen esittelemään toimintaansa lukiolaisille. Minua kiinnostaa etenkin, mitä Elokapinan toiminnan osa-aluetta paikalle saapuva ilmastotaistelija esittää. Ehkäpä hän tekee tarpeensa opettajainhuoneen lattialle. pic.twitter.com/Tp5EO2qA2t
— Mikko Vuorenpää (@MikkoVuorenpaa) September 9, 2021