Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen muistuttaa keskustaa siitä, ettei osakesäästötilin talletuskaton nostamista tai poistamista tarvitsisi nyt miettiä, jos puolue olisi lähtenyt kokoomuksen linjalle edellisellä hallituskaudella.
– Kuulkaas keskusta, tätä katto-ongelmaa ei edes olisi jos olisitte tukeneet tässä asiassa kokoomusta [Juha] Sipilän hallituksessa. Mutta tuemme lämpimästi Annika Saarikon ehdotusta katon korottamisesta, jos poistaminen ei vasemmistohallitukselle ei maita, Juhana Vartiainen tviittaa.
Keskustan puheenjohtaja, tiede- ja kulttuuriministeri Saarikko on väläyttänyt osakesäästötilin talletuskaton nostamista. Nykyisellään tilille saa siirtää enintään 50[nbsp]000 euroa. Tilin sisällä käydystä osakekaupasta ei mene veroa. Verot maksetaan vasta, kun tililtä nostetaan rahaa.
Kokoomuksen kansanedustaja Matias Marttinen on esittänyt talletuskaton sekä enimmäisrajojen rikkomisesta määrättävien veroseuraamusten poistamista.
– Suomessa valtio rankaisee kansalaisiaan, jotka säästävät ja sijoittavat liian paljon. Se on täysin järjetöntä, Marttinen sanoi tammikuun lopulla.
Marttinen on jättämässä asiasta lakialoitteen eduskunnassa. Hänen mukaansa kokoomus ajoi aikanaan tiliä ilman keinotekoista kattoa ja sellaisen säätäminen oli poliittinen kompromissi.
Osakesäästötilit ovat osoittautuneet varsin suosituiksi. Niitä avattiin viime vuonna yli 150[nbsp]000. Tilin avanneista noin 40 prosenttia on ollut alle 30-vuotiaita.
Kuulkaas @keskusta , tätä katto-ongelmaa ei edes olisi jos olisitte tukeneet tässä asiassa Kokoomusta Sipilän hallituksessa. Mutta tuemme lämpimästi @AnnikaSaarikko :n ehdotusta katon korottamisesta jos poistaminen ei vasemmistohallitukselle ei maita. https://t.co/5IglyZiXIa
— juhana vartiainen (@filsdeproust) February 2, 2021
Katto oli poliittinen kompromissi. Kokoomus ajoi tiliä ilman keinotekoista talletuskattoa. Olemme edelleen samaa mieltä. Tilistä on tullut suosittu ja sitä voidaan yhdessä korjata ja kehittää.
— Matias Marttinen 🇺🇦 (@MatiasMarttinen) January 26, 2021