Vihreä kansanedustaja: Verorahoja laitetaan kokoomuksen johdolla Fennovoimaan

Oras Tynkkynen syyttää kokoomusta ideologisesta suhtautumisesta ydinvoimaan.

Kansanedustaja Oras Tynkkynen (vihr.) väittää, että veronmaksajien rahoja käytetään Fennovoiman ydinvoimalahankkeeseen, koska kokoomuslaiset haluavat.

– Kokoomuksen johdolla moni kunnallinen energialaitos on lähtenyt sijoittamaan Fennovoimaan, Tynkkynen sanoi Porin Suomi Areenassa tiistaina.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mielestään Fennovoima on hyvin veronmaksajavetoinen hanke: Suomessa mukana ovat suomalaiset veronmaksajat, venäläisen omistajan kautta venäläiset.

– Ydinvoimasta on tullut ideologinen kysymys, koska sen katsotaan edustavan edistystä.

Samassa tilaisuudessa puhunut kansanedustaja Lasse Männistö (kok.) ei jakanut Tynkkysen näkemystä.

– Kokoomus ei ole lähdössä Fennovoimaan.

Poimintoja videosisällöistämme

Männistön mielestä poliittiset päättäjät eivät saa estää Fennovoiman rakentamista, vaan lupa täytyy myöntää, jos markkinoilta löytyy rahaa rakentamiseen.

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Antti Rinne suhtautui myös myönteisesti ydinvoimaan. Hänen mukaansa se edustaa ”väliajan” ratkaisua matkalla kohti uusiutuvan energian yhteiskuntaa

– SDP:n tavoitteena on, että pääsemme irti fossiilisista polttoaineista ja olemme vuonna 2050 energiaomavaraisia, Rinne sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tynkkysen mielestä ylimenokausi on liian pitkä. Hän laskee, että uudet ydinvoimalat jauhavat sähköä jopa 90 vuotta, kun ne kunnostetaan välillä. Hän arvioi myös, että aurinkoenergian hinta on pudonnut 99 prosenttia hänen elinaikanaan.

Keskustan kansanedustaja Antti Kaikkonen kiinnitti huomiota siihen, että tuontienergiasta 80 prosenttia on peräisin Venäjältä.

– Tässä maailmantilanteessa pitää pohtia, onko turvallisuuspoliittisesti järkevää olla näin riippuvainen yhdestä maasta, hän kysyi.

Mainos