Vihreä meppiehdokas tarjoutuu jo komissaariksi – ”Ei mahdotonta”

Heidi Hautala pyörittää yhden hengen konsulttitoimistoaan toukokuun loppuun saakka.

Vihreiden ex-ministeri Heidi Hautala sanoo, että hän on käytettävissä Suomen EU-komissaariksi. Hänen mukaansa Suomesta tulisi ehdottaa komissioon sekä mies- että naisehdokasta.

– Minusta ei olisi mahdotonta, että minä olisin se toinen ehdokas. Sillä tavoin tasa-arvo etenisi EU:n päätöksenteossa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Perinteisesti Suomen komissaari on nimetty nimityshetken pääministeripuolueesta. Suomen komissaareja ovat olleet SDP-taustainen Erkki Liikanen ja keskustataustainen Olli Rehn. Hallitusneuvotteluissa 2011 sovittiin, että tulevalla kierroksella paikka kuuluu kokoomukselle. Komissaari nimetään kevään EU-vaalien jälkeen.

Hautala kiinnitti huomiota siihen, että pääministeri Jyrki Katainen (kok.) piti tammikuussa kokoomusministeri Henna Virkkusta hyvänä ehdokkaansa komissaariksi.

– Olen iloinen, että Katainen on noteerannut sen trendin, että on peräänkuulutettu tasapainoa mies- ja naiskomissaarien kesken, Hautala sanoo.

Hautala julkisti EU-vaaliehdokkuutensa torstaina. Hän joutui viime lokakuussa luopumaan kehitysministerin salkusta, koska hän kiisti ohjanneensa valtio-omistajaa vetämään pois Arctia Shippingin Greenpeacea koskevan rikosilmoituksen, vaikka oli antanut tällaisen ohjeen. Oikeuskansleri totesi myöhemmin, että Hautala ei ollut rikkonut lakia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hautala on perustanut ”yhden naisen” konsulttiyrityksen ja tekee sen nimissä työtä Kirkon Ulkomaanavulle Länsi-Afrikassa. Hänen mukaansa hanke jatkuu toukokuun loppuun saakka.

Jos Hautala valitaan Brysseliin, hän ei aio asettua ehdokkaaksi ensi kevään eduskuntavaaleissa.

– En harrasta vaalishoppailua.

Mainos