Vihreiden puoluehallitus esittää puolueen tukevan Nato-jäsenyyttä

Puheenjohtajaa sijaistavan Iiris Suomelan mukaan puolustusliitto antaa vahvimmat turvatakuut.
Iiris Suomela. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Iiris Suomela. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela kertoo vihreiden puoluehallituksen esittävän puolueen poliittisen ohjelman Nato-kannaksi: “Tuetaan Suomen Nato-jäsenyyttä ja huolehditaan siitä, että puolustusliiton jäsenenä Suomi edistää Euroopan ja maailman vakautta, rauhaa ja turvallisuutta”.

– Me tarvitsemme uudenlaisia turvatakuita, ja selväksi on tullut, että kaikista vahvimmat takuut saamme Nato-jäsenyyden kautta. Siksi olen itse asettunut jäsenyyden kannalle, Suomela sanoo tiedotteessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Poliittiseen ohjelmaan esitetään lisäksi linjausta ydinaseriisunnan edistämisestä sekä Suomen ja Pohjoismaiden pitämistä ydinaseettomana vyöhykkeenä.

Suomela nostaa esiin myös EU:n merkityksen vastavoimana Venäjälle.

– EU on tällä hetkellä yksi vahvimmista vastavoimista Venäjälle. EU ei ole puolustusliitto, mikä on totuttu näkemään lähinnä puutteena. Se on kuitenkin myös mahdollisuus: EU:lla on käytössään huomattavasti puolustusliittoa laajempi keinovalikoima aina talouspakotteista lähtien, Suomela sanoo.

Mainos