Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) toimitusjohtaja Vesa Vihriälä vaatii, että suomalainen palkkojen ja työolojen konsensusmalli puretaan tai ainakin uudistetaan. Hänen mielestään se on muuttunut taakaksi.
– Saavutukset eivät ole huonoja, mutta eivät häikäiseviä. Naapurimaissa on onnistuttu paremmin.
Kolmikanta tarkoittaa maan hallitusta, työnantajia ja työntekijöitä. Kahta jälkimmäistä edustavat keskusjärjestöt. Perinteisesti kolmikanta sopii palkankorotuksista, muista työoloista, eläkkeistä sekä veronalennuksista tai -korotuksista.
EVA julkaisi keskiviikkona kolmikantaa koskevan analyysin.
Vihriälä sanoo, että globalisaatio on vienyt pohjan tältä mallilta. Tuotteiden hinnat ja kysyntä määräytyvät maailmanmarkkinoilla, ja ne vaihtelevat toimialojen ja yritysten välillä. Palkkojen sopiminen ylätasolla yhden pöydän ääressä sopii tähän huonosti.
– Yritykset eivät voi sitoutua päätöksiin samalla tavalla kuin ennen.
Hänen mukaansa yritykset äänestävät jaloillaan, jos ehdot eivät sovi niille.
Jos palkoista kuitenkin sovitaan jatkossakin kolmikannassa, korotukset pitää asettaa avoimen vientiteollisuuden mukaan, Vihriälä sanoo.
Hän sanoo, että konsensus eli yhteisymmärrys on hyvä tavoite, jota ei pidä hylätä. Hänen mielestään sopimisen mallia pitäisi kuitenkin uudistaa vaikkapa Hollannin, Irlannin tai Itävallan mukaan. Niissä maissa yrityksillä on enemmän valtaa päättää palkankorotuksista.
Vihriälä arvostelee Suomen hallituksia vastuunpakoilusta. Jos edessä on ollut hankala päätös, hallitus on työntänyt asian työmarkkinoiden ratkaistavaksi.
– Hallituksen täytyy kantaa vastuu.
Hän muistuttaa, että eläkejärjestelmän uudistamisesta ei ole pystytty sopimaan ja muutkin työmarkkinauudistukset ovat ”matelukaistalla”. Julkisten palvelujen uudistaminen etenee sekavasti.