Kansanedustaja Jaana Pelkonen (kok.) arvostelee jälleen suomalaista alkoholipolitiikkaa. Hän sanoo, että jatkuvat veronkorotukset lisäävät tuontia Virosta ja heikentää kotimaisten yritysten kannattavuutta.
– Alkoholiveroa on korotettu jo viidesti vuoden 2008 jälkeen. Jokaisella korotuksella on vaikutusta yksityisen maahantuonnin lisääntymiseen, Pelkonen sanoo tiedotteessaan.
Hartwall ilmoitti tänään aloittavansa yt-neuvottelut.
– Kuten Hartwallin ikävä esimerkkikin todistaa, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa nykyisen suuruiseen valtavaan viinan rajakauppaan, sanoo Pelkonen.
Hänen mielestään ainoa keino puuttua ”viinaralliin” on laskea alkoholiveroa lähemmän Viron tasoa. Hän myös muistuttaa, että Tanskassa veroa on laskettu 15 prosenttia työllisyyden tukemiseksi. Myös Iso-Britanniassa oluen hintaa yritetään pitää matalalla hallinnollisin keinoin.
Pelkonen sanoo, että happy hour -mainonta pitää sallia, samoin kuin asiakkaiden houkutteleminen alkuillasta.
– Anniskeluaikojen supistamisen sijaan tulisi myös ottaa käyttöön nykyistä vapaammat anniskeluajat.