Vihreiden puheenjohtajan, kansanedustaja Ville Niinistön mielestä maailmaa ei voi enää jakaa puhtaasti niin, että toiset ovat palkansaajia ja toiset työnantajia. Useimmat eivät hänen mukaansa enää tee pitkäkestoista työtä vakituisessa palkkasuhteessa suurella teollisuustyönantajalla.
– Työtä voi myös tehdä monilla tavoilla: emme ole yhtä sidottuja paikkaan ja aikaan kuin ennen. Ongelmana on se, että järjestelmämme ei ole seurannut perässä, Niinistö kirjoittaa blogissaan.
Sosiaaliturva ja työn ehdot eivät hänen mukaansa enää kannusta työn tekemiseen.
– Ne jopa rajoittavat Suomessa tehtävän työn määrää ja kirjoa kannustinloukkujen ja byrokraattisen kankeuden takia. Osa työstä jää siksi tekemättä. Tämän on muututtava.
Niinistön mukaan teollisen vallankumouksen ongelmia ei olisi ratkottu ilman ammattiyhdistysliikettä.
– Tässä nykyisessä työn murroksessa tarvitsemme vähintään yhtä kipeästi liikettä, joka auttaa ihmisiä pärjäämään muutoksessa.
Hänen mielestään STTK:n puheenjohtaja Antti Palolan keskiviikkoinen puhe oli tärkeä viesti tästä halusta ay-liikkeeltä. Palola kysyi puheessaan, ovatko suomalainen työelämä ja yhteiskunta niin hyvässä kunnossa, että uudistamista ei tarvita.
– Neuvottelupöydissä tarvitaankin työelämän heikompiosaisia ja yritteliäisyyttä puolustavaa uudistusliikettä vanhojen linnakkeiden puolustamisen sijaan. ”Me pysäytämme Suomen” -uhittelu ei vie asioita eteenpäin, Niinistö toteaa.
Juha Sipilän (kesk.) hallituksen kaavailema perustulokokeilu on hänen mukaansa suuri mahdollisuus tuoda tilkkutäkkimäinen sosiaaliturva 2010-luvulle.
– On varmistettava, että kokeilu on tarpeeksi laaja, jotta siitä saadaan kattavia tuloksia. Mallin on oltava inhimillisesti riittävä ja kannustava, jotta se lisää ihmisten elämänhallintaa ja työn kannattavuutta. Tähän työhön tarvitsemme mukaan yhteiskuntaa uudistavaa ay-liikettä.