Ville Niinistö: Me emme halua kikkailla

Vihreiden puheenjohtajan, ympäristöministeri Ville Niinistön mukaan vihreät eivät kikkaile Fennovoiman ydinvoimaluvan kanssa. Hänen mukaansa kyseessä on uuden luvan käsittely, ei luvan täydentäminen.

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö kertoi Ylen Ykkösaamussa, että vihreät katsovat Fennovoiman ydinvoimahankkeen lupakäsittelyn olevan täydennyksen sijaan täysin uuden luvan käsittely. Niinistön mukaan viime aikojen keskustelu asiasta on ollut lapsellista.

Ville Niinistö koki ongelmaksi venäläisen Rosatomin omistuksen määrän ja myös reaktorin. Hänen mukaansa Rosatom haluaa ennen kaikkea referenssivoimalan länsimaihin, kun ei sitä vielä muualta ole saanut.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa säteilyturvakeskuksellakin on vielä veto-oikeus reaktorin turvallisuuteen. Venäjäsuhteisiin reaktorin rakentamisella ei hänen mukaansa ole juurikaan merkitystä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Reaktorin muuttuneella koollakaan ei hänen mielestään ole väliä, koska kyseessä on nyt koosta riippumatta uusi hanke.

Ministeri toisti useaan kertaan myös, ettei ydinvoima ole länsimaissa taloudellisesti kannattavaa. Hänen mielestään kannattaisi ennemmin panostaa kotimaiseen hajautettuun energiantuotantoon ja bioenergiaan, sekä muihin uusiutuviin energiamuotoihin. Niinistö piti Olkiluoto 3:n venynyttä rakennushanketta varoittavana esimerkkinä.

Kysymykseen vihreiden lähtemisestä hallituksesta Ville Niinistö kertoi puolueen lähtevän siitä, ettei hallitus esitä lupaa eduskunnalle. Asiaa arvioidaan hänen mukaansa syksyllä hallituksen ratkaisun mukaisesti.

Mainos