Ympäristöministeri Ville Niinistö (vihr.) on vastannut kansanedustaja Timo Soinin (ps.) esittämään kysymykseen otsonikadosta. Soini arvosteli blogissaan 22.2.2010 vihreää politiikkaa muun muassa turkistarhauksen ja otsonikadon osalta.
– Muutama vuosi sitten vihreät pelottelivat otsonikehän ohenemisella. Mitä sille maailmanlopun asialle on nyt tapahtunut? Soini kirjoitti.
Tänään Niinistö ilmoitti, että asia on selvinnyt. Niinistö siteeraa Facebookissa Ilmatieteen laitosta:
– Ilmatieteen laitos: ”Tämä positiivinen kehitys osoittaa, että vuonna 1988 solmittu kansainvälinen Montrealin sopimus, joka kielsi otsonia tuhoavien CFC-kaasujen käytön, on toiminut tehokkaasti”, Niinistö kirjoittaa.
Niinistö sanoo toimivansa ”päätökseteon puolesta, jossa uskalletaan ottaa selvää faktoista ja sitten toimia sen perusteella”.
– Tyhjänpuhumisella ei kestävää kehitystä tai Suomen menestystä rakenneta.