Jyväskyläläisen ravintola Shakerin ravintoloitsijaa Kalle Lojanderia odotti kuluneella viikolla yllätys, kun aluehallintovirasto AVI:n alkoholitarkastaja otti häneen yhteyttä keskustellakseen yrityksen nettisivujen ja yhteisöpalvelu Facebookin sivujen sisällöstä, kertoo sanomalehti Keskisuomalainen.
Shaker on käyttänyt markkinoinnissaan cocktail-sanaa merkittävissä määrin ja on myös kutsunut itseään cocktail-ravintolaksi. Alkoholitarkastajan mukaan cocktail viittaa sanana kuitenkin liikaa väkeviin alkoholeihin.
– Siksi sanaa ei saisi enää käyttää missään, Lojander sanoo.
Nyt ravintolan täytyy poistaa kaikki cocktaileihin tai muihin väkeviin alkoholeihin liittyvät asiat kaikesta markkinoinnistaan. Lojander on ihmeissään. Hän odottaa vielä tarkastajalta tarkempaa selvitystä siitä, mitä kaikkea markkinoinnissa täytyy muuttaa.
– Käytännössä emme saa kertoa, millainen baari olemme. Cocktail on kansainvälinen käsite, se on juomasekoitus. Toki ymmärrän, ettemme saisi olla esimerkiksi mikään viskibaari.