Vuoden alusta tulee voimaan kaksivuotinen työllisyyden kuntakokeilulaki, jolla on tarkoitus lisätä työllisyysastetta työnhakijoiden palvelua parantamalla. Kokeilualueita on 20 eri puolilta maata ja mukana ovat kaikki suurimmat kaupungit.
Kokeilulain myötä alle 30-vuotiaiden, maahanmuuttajien, vieraskielisten sekä pitkäaikaistyöttömien työllistäminen siirtyy TE-toimistoilta kuntien työllisyyspalveluille.
Helsingin elinkeino-osaston työvoima ja maahanmuutto-yksikön päällikkö Ilkka Haahtelan mukaan kokeilussa valtio siirtää kunnille vastuun muttei valtaa tai välineitä.
– Vastuu siirtyy, mutta paljon valtaa jää valtiolle, eikä kokonaisuus ole tasapainoinen, sanoo Haahtela Helsingin Uutisille.
Lisäksi Haahtela myöntää suoraan, että osalle työttömistä on tavoitteena vain työttömyysturvan saaminen työllistymisen sijaan.
– Kaikille emme varmasti löydä töitä. Järjestelmässä on muutenkin pieni joukko ihmisiä, joilla ei ole muuta tavoitetta kuin työttömyysturvan saaminen. Tavoitteemme kuitenkin on, että sinne jäisi mahdollisimman vähän ihmisiä, joilta puuttuu koulutus ja osaaminen, tai jotka eivät näe taloudellista motivaatiota mennä töihin.