Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen (kok.) on iloinen hallituksen sitoumuksesta pääomittaa yliopistoja tänä ja ensi vuonna kolminkertaisesti niiden hankkimaan yksityiseen pääomaan nähden. Tarkoitukseen on kehysriihessä varattu 150 miljoonaa euroa. Virkkusen mukaan kyseessä on merkittävä kasvupanos suomalaiselle tieteelle ja tutkimukselle.
– Oma pääoma tekee yliopistoista taloudellisesti vahvempia, ja lisää näin toimintavapautta. Autonomian vahvistaminen oli myös yliopistouudistuksen tavoitteena.
Virkkunen kannustaa yliopistoja myös aktivoitumaan eurooppalaisessa tutkimusrahoituksen haussa. ”Nyt päättyneellä EU:n seitsemännellä puiteohjelmakaudella suomalaiset yliopistot ja tutkimuslaitokset pärjäsivät jo verraten hyvin, mutta niin hankkeiden määrässä kuin rahoituksessakin Pohjoismaista sekä Ruotsi että Tanska olivat vielä Suomen edellä”, hän kirjoittaa tiedotteessaan.
Virkkunen kaipaa lisäystä myös eurooppalaisen tutkija- ja opiskelijavaihtoon. Hänen mukaansa korkeakoulutuksen kansainvälistyminen on ollut Suomelle tärkeä tavoite jo pitkään.
– Yliopistoissamme ulkomaalaisten opettajien ja tutkijoiden osuus onkin noussut viime vuosina ilahduttavasti, lähes viidennekseen työntekijöistä.
”Sen sijaan opiskelijavaihtoon lähtijöiden määrä on pysynyt ennallaan. Suomeen tulee vuosittain enemmän vaihto-opiskelijoita kuin täältä lähtee vaihtoon. Tässä on kaikilla korkeakouluilla tekemisen paikka; opinto-ohjelmat on suunniteltava siten, että siinä on selkeä paikka vaihtojaksolle. Suomi tarvitsee kansainvälistä otetta ja osaamista. Jokaiseen korkeakoulututkintoon tulisi sisältyä kansainvälinen jakso”, Virkkunen toteaa.