Säteilyturvakeskus odottaa edelleen, että Fennovoima alkaisi toimittaa venäläisen Rosatomin toimittamaan laitokseen liittyviä suunnitteluasiakirjoja sille tarkastettavaksi.
Fennovoima esitti Säteilyturvakeskukselle kesällä 2015 aikataulun, jonka mukaan sen pitäisi toimittaa laitoksen tarkastamiseen liittyviä aineistoja vaiheittain alkaen kuluvan vuoden alusta.
Säteilyturvakeskuksen apulaisjohtajan Tapani Virolaisen mukaan Säteilykeskukseen ei ole toimitettu dokumentaatiota, jonka pohjalta he voisivat tehdä varsinaisen tarkastuksen.
Virolainen muistuttaa, että Säteilyturvakeskus on todennut jo aiemmin, että Fennovoiman aikataulu rakentamislupavaiheelle on ”hyvin haastava”.
– Stukin ja Rosatomin kanssa on sovittu, että asiakirjoja toimitetaan erissä, jotka sisältävät yhden asiakokonaisuuden. Valitettavasti me ei olla saatu kaikkia dokumentteja yhteen erään, vaan niistä on saattanut puuttua yksi yksittäinen dokumentti, projektijohtaja Minna Forsström selvitti Ylen A-studiossa tiistaina.
Hänen mukaan kyse on saattanut olla esimerkiksi vain yhden alihankkijan toimittaman laatusuunnitelman myöhästymisestä. Forsström vakuutti, että hanke etenee jatkossa ajallaan.