Helsingin ja Itä-Suomen yliopistot ovat saaneet apteekkiensa maksamat yhteisöverot ja apteekkimaksut hyvityksenä takaisin valtiolta. Hallitus on kaavaillut muuttavansa käytäntöä julkisten kulujen karsimiseksi, mutta tämä ei välttämättä olekaan niin yksinkertaista, kertoo Yle.
– Nykyään siitä säädetään yliopistolaissa, että valtio palauttaa apteekkimaksun tuoton Helsingin yliopistolle ja Itä-Suomen yliopistolle, sanoo Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää.
Yliopistolain viimeisimmät uudistukset tulivat voimaan vuoden 2010 alusta. Mäenpään mukaan hallitusohjelman kirjauksen edellyttämät muutokset voisivat johtaa perustuslakiongelmaan, sillä kyse olisi puuttumisesta yliopistojen itsehallintoon. Toteutuminen olisi tällöin epätodennäköistä.
– On vaikea nähdä, että se saataisiin perustuslain mukaiseksi, koska siitä on hyvin selvä eduskunnan kirjaus, että kyse on yliopistojen itsehallinnon piiriin kuuluvasta tuloerästä.