Yle: Satoja turvapaikanhakijoita jäänyt Lappiin

Turvapaikanhakijat ovat jääneet vastaanottokeskukseen odottamaan valitusprosessin lopputulemaa, kertoo Yle.

Rovaniemen vastaanottokeskuksesta arvioidaan, että vastaanottokeskuksen noin 500 asukkaasta 80 on sellaisia, jotka ovat saaneet kielteisen päätöksen, mutta valittaneet siitä.

Kemin vastaanottokeskuksessa valitusprosessin lopputulemaa odottaa 150 kielteisen päätöksen saanutta, Tornion vastaanottokeskuksessa heitä on 60 ja Kolarissa reilut parikymmentä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Valitusprosessi kestää useita kuukausia, joskus sen lopputulosta voi joutua odottamaan vuodenkin ajan, SPR:n Meri-Lapin ja Kolarin vastaanottokeskusten johtaja Virpi Pakisjärvi kertoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Lapin alueen vastaanottokeskuksista on palannut kotimaahansa tänä vuonna ainakin 130 turvapaikanhakijaa. Lähes yhtä paljon on niitä, jotka vain ovat kadonneet.

– Yleensä he vaihtavat maata, lähtevät kokeilemaan jos toisessa maassa olisi helpompi saada oleskelulupa, Paksijärvi sanoo.

Dublin-järjestelmän mukaan turvapaikkaa on haettava ensimmäisessä EU-maassa, jolloin hakijalta otetaan myös sormenjäljet. Mikäli Lapin vastaanottokeskuksista kadonneet lähtevät esimerkiksi Ruotsiin ja hakevat turvapaikkaa, sormenjälkien vastaavuus Suomessa otettuihin huomataan pian. Silloin heidät palautetaan Suomeen.

Mainos