Sosiaali- ja hoitohenkilökuntaa edustavien ammattijärjestöjen mukaan, että epävarmuus tulevaisuudesta väsyttää sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöitä, kertoo Yle.
– Jatkuva epätietoisuus siitä, millainen sote-uudistus saadaan aikaiseksi, ihmetyttää henkilökuntaa. Meidän väki on ollut kauhuissaan siitä, jatkuvatko työt vai eivät. Se on vaikuttanut jaksamiseen selvästi, Julkisten ja hyvinvointialojen liiton (JHL) puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoi Ylelle.
Järjestöjen puheenjohtajien yhteinen huolenaihe liittyy palveluiden ulkoistamiseen. Palveluiden järjestäjät ovat jo siirtäneet palveluiden tuotantoa yritysten käsiin.
– Nyt on nähty se, että kun jotakin ulkoistetaan, niin muutaman viikon kuluttua alkavat yt-neuvottelut. Jostakin firman on saatava voittonsa ja se joku on aina henkilöstö, Superin puheenjohtaja Silja Paavola sanoi.
Myös Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkösen mukaan ulkoistukset lisääntyvät todennäköisesti, ja se varmasti pelottaa henkilöstöä.
– Tiedossamme on jo nyt, että yksityiset palveluntuottajat ovat käynnistäneet yt-neuvotteluja ja vähentäneet työvoimaa melko pian liikkeen luovutuksen jälkeen, Rytkönen sanoi.