Yle: Suomi-rockin isähahmon Venäjä-kannanotot järkyttävät

Legendaarisen musiikkituottajan mielestä Vladimir Putin on hyvä presidentti.
Levy-yhtiö Love Recordsilla työskennellyt Atte Blom on tehnyt yhteistyötä lukuisten artistien ja yhtyeiden kanssa. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Levy-yhtiö Love Recordsilla työskennellyt Atte Blom on tehnyt yhteistyötä lukuisten artistien ja yhtyeiden kanssa. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Suomen merkittävimpiin musiikkituottajiin lukeutuva Atte Blom, 81, on järkyttänyt suomalaisia muusikoita Vladimir Putinia puolustavilla ja Ukrainaa arvostelevilla somepäivityksillään, kertoo Yle.

Suomalaisten tiedotusvälineiden Ukraina-uutisointia Blom pitää valheellisena.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Pidän Ukrainaa fasistisena maana, Blom sanoo Ylelle.

– Kaiken pahan alku on Yhdysvallat, joka provosoi Ukrainan sodan.

– Haluan, että kotimaani on itsenäinen Suomi eikä USA:n vasallivaltio.

– Vladimir Putin on hyvä ja tasapainoinen presidentti, joka puolustaa omaa maataan uhan edessä.

Poimintoja videosisällöistämme

Suomi-rockin isäksi kuvailtu Blom on työskennellyt muun muassa Juice Leskisen, Hurriganesin, Hanoi Rocksin ja Kotiteollisuuden kanssa. Maineensa hän loi 1970-luvun alkuvuosina päästessään levy-yhtiö Love Recordsin tuotantopäälliköksi.

Musiikkialalta Pelle Miljoona, Kimmo Helistö ja Risto Hemmi sanovat Ylelle tienneensä, että Blom on ollut aina hyvin vasemmalla ja kantaaottava, mutta kommentit Ukrainasta yllättivät.

– Atte ja Love Records tunnettiin kommunistisena lafkana, mutta ei hän puhunut politiikasta levyjä tehdessä. Joskus hän puuttui, jos aisti sanoituksissa jotain imperialistista, muistelee Pelle Miljoona.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Blom on kuulunut kommunistiseen puolueeseen vuosina 1969–1985.

– Osa kommunisteista ja muista vassareista jatkoi Venäjän hehkuttamista, vaikka Neuvostoliitto oli kaatunut ja tilalle oli tullut riistokapitalistinen oligarkia. Venäjä-myönteisyys on juuttunut takaraivoon heillä, toteaa Tuomari Nurmio Ylelle.

 

Mainos