TE-toimistojen vuoden alussa aloittama työttömien työntekijöiden tavoittelu on paljastanut, että tiedostoihin on jäänyt ylimääräistä väkeä.
Pirkanmaalla työllisyyspalvelujen kuntakokeilussa pitkäaikaistyöttömien palvelut siirtyivät elokuussa kunnille ja yhteydenpito on ollut entistä henkilökohtaisempaa. Sastamalassa työttömien määrä putosi runsaasta tuhannesta yli kahdella sadalla muutamassa kuukaudessa.
Sastamalan työllisyyspalvelupäällikkö Tiina Leppäniemi kertoi Ylelle, että työttömien työnhakijoiden joukosta on paljastunut paljon ihmisiä, jotka ovat jo aikaa sitten menneet töihin, siirtyneet koulutukseen siirtyneitä, jääneet äitiyslomalle ja aloittaneet asepalveluksen.
– Sitten oli jopa kuolleita, Leppäniemi sanoi.
Leppiniemi työskenteli aiemmin TE-toimistossa virkailijana. Työttömien työnhakijoiden kirjaamistapa ja välinpitämättömyys selittävät hänen mielestään tilastojen ja todellisuuden eron syntymisen.
– Ihmisten palvelut ovat siirtyneet verkkoon, ja kukaan ei tapaa näitä työttömiä ihmisiä.
Leppiniemi kertoi, että kun asiakas ilmoittautui työttömäksi työntekijäksi, hänen työttömyytensä pistettiin valtionhallinnossa voimaan vuoteen 2030 saakka.
– Jos asiakas ei peruuta rekisteröitymistään työttömäksi työnhakijaksi, niin hänhän säilyy siellä, jos kukaan ei tarkista sitä tilannetta.
Moni, jonka elämäntilanne on muuttunut, on ilmoittanut esimerkiksi Kelaan tai omaan työttömyyskassansa saaneensa työpaikan, mutta työttömän työnhakijastatus säilyy työvoimapuolella. Sama juttu, jos ihminen kuolee: harva omainen älyää perua vainajan asiakkuutta TE-toimistossa.
– Minkä takia pitää ilmoittautua moneen järjestelmään? Miksi kirjautua TE-toimiston järjestelmään työttömäksi, jos sieltä ei palveluja tarjota ja yhteydenottoja kuulu, Leppäniemi pohti.