Yli miljardin ihmisen koronakaranteenia jatketaan Intiassa

Maassa pelätään jo humanitaarista katastrofia.

Intia jatkaa maaliskuussa määräämäänsä ulkonaliikkumiskieltoa, paljasti Delhin pääministeri Arvind Kejriwal BBC:n mukaan  lauantaina. Koronakaranteenin oli tarkoitus päättyä alkavalla viikolla, mutta useat osavaltiot ovat vedonneet maan pääministeri Narendra Modiin toimien jatkamiseksi.

Ulkonaliikkumiskiellon jatkamisesta ei vielä ole annettu virallista tiedonantoa. Pääministerin kanslian mukaan keskustelut osavaltioiden pääministerien kanssa ovat olleet ”hedelmällisiä”.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Intian ulkonaliikkumiskiellon aikana maan 1,3 miljardia asukasta eivät saa poistua kodeistaan, kaikki ei-välttämättömät palvelut on suljettu ja lähes kaikki julkiset kokoontumiset kielletty. Intiassa on vahvistettu noin 8000 koronatartuntaa ja 288 virukseen menehtynyttä, mutta todellisten lukujen arvioidaan olevan huomattavasti suurempia.

Mahdollisen käsistä riistäytyvän koronaepidemian pelätään aiheuttavan väkirikkaassa maassa humanitaarisen katastrofin. Pääministeri Modin mukaan lähimmät kolme-neljä viikkoa tulevat olevaan ratkaisevia maan koronatoimien kannalta.

 

Mainos