Ylilääkäri: Koulut eivät ole epidemian moottori

Koronan takia sairaalassa on Suomessa ollut yhteensä 340 alle 16-vuotiasta.
THL:n ylilääkäri Emmi Sarvikivi kertoi lasten koronatilanteesta. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
THL:n ylilääkäri Emmi Sarvikivi kertoi lasten koronatilanteesta. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Emmi Sarvikivi sanoo, että koulut eivät ole koronaepidemian pääasiallinen moottori.

Sarvikiven mukaan lasten ja nuorten osuus varmistetuista tartunnoista on pysynyt viime viikkoina kohtuullisen samanlaisena.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Kun väestössä on paljon tartuntoja, myös kouluissa tulee todennäköisemmin paljon tartuntoja, Emmi Sarvikivi sanoi keskiviikkona tiedotustilaisuudessa.

Tammikuun loppuun mennessä alle 16-vuotiailla oli THL:n mukaan todettu yhteensä 105 000 varmistettua tartuntaa. Sarvikivi muistuttaa, että suuri osa tartunnoista on jäänyt testaamatta sen jälkeen, kun oppilaiden laajasta testauksesta ja jäljityksestä luovuttiin monin paikoin tammikuussa.

– Vuoden alusta lähtien kotitestit ovat olleet ensisijainen testaamisen muoto. Tämän takia tilannetta on vaikea verrata aiempaan, Sarvikivi sanoi.

Ylilääkärin mukaan vakavan koronataudin riski on edelleen lapsilla pieni. Lisäksi 12-vuotiaat ja riskiryhmiin kuuluvat on Sarvikiven mukaan jo rokotettu varsin kattavasti.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Koronaviruksen takia sairaalahoidossa on ollut yhteensä 340 alle 16-vuotiasta potilasta, joista 168 on ollut alle vuoden ikäisiä.

Ylilääkärin mukaan koronaviruksen aiheuttama sairaanhoidon tarve on ollut lapsilla selvästi pienempi kuin esimerkiksi rs-viruksella.

– Pitkittyneen, toimintakykyä haittaavan oireilun vuoksi hoitoon hakeutuminen on ollut erittäin harvinaista.

Mainos