Ammattikorkeakouluille oma työehtosopimus

Sopimus astuu voimaan 1. huhtikuuta 2024.
Metropolia-ammattikorkeakoulun Myllypuron kampus Helsingissä 4. tammikuuta 2023. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Metropolia-ammattikorkeakoulun Myllypuron kampus Helsingissä 4. tammikuuta 2023. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Sivistysala ry:n (Sivista), Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n hallinnot ovat hyväksyneet 28. helmikuuta 2024 saavutetun neuvottelutuloksen ammattikorkeakoulujen omasta työehtosopimuksesta, joka tulee voimaan 1. huhtikuuta 2024.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Työehtosopimus on kaksivuotinen ja sopimuskauden ensimmäisen vuoden palkankorotukset (13 kuukautta) noudattavat yleistä linjaa. Palkkoja korotetaan 1. toukokuuta 2024 3,1 prosentilla.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Saavutettu neuvottelutulos on merkittävä ja haluamme kiittää sopimuskumppaneitamme halusta saavuttaa yhteinen neuvottelutulos. Jatkossa ammattikorkeakoulujen oma työehtosopimus mahdollistaa työehtojen tarkoituksenmukaisen kehittämisen neuvotteluosapuolten kesken. Erityistä huomioita on kiinnitettävä siihen, että työehtosopimus takaa tasapuoliset työehdot ja se tukee ammattikorkeakoulujen kilpailukyvyn kehittymistä, sanoo Sivistan johtava työmarkkina-asiantuntija Tari Aho tiedotteessa.

Sivistalla on jäsenenä 21 opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla toimivasta 22 ammattikorkeakoulusta. Henkilöstöä näissä ammattikorkeakouluissa on noin 11 000.

Mainos